
Google er verdens største søgemaskine, og de fleste brugere af internettet er fuld bekendt med den enorme database, som Google i virkeligheden er. Man hører ofte sætninger som: ”Jeg Googler det lige” og andre i samme dur. Det er derfor essentielt, at hjemmesider ligger højt på Googles liste over søgeresultater.
Mange kan nikke genkendende til, at de ikke klikker videre til sider 2 og 3 over søgeresultaterne. Det er derfor utroligt vigtigt, at ligge i den øverste del af side 1, hvis der skal noget brugertrafik ind på hjemmesiden. SEO er og bliver en større del af den digitale markedsføring, da brugen af internettet som markedsplads, kun bliver mere udbredt. SEO står for Search Engine Optimization, og det er altså dette værktøj der skal hjælpe hjemmesiden op mod førstepladsen over Googles søgeresultater. SEO kan være en kompleks ting at køre igennem, men principperne er ganske enkelte.
Du kan læse mere om SEO ved at klikke her
Brugeroplevelse er et element i SEO
Et element i SEO udarbejdelsen er blandt andet at skabe optimal brugeroplevelse. Det er vigtigt at skabe en hjemmeside, der er overskuelig og brugervenlig, så kunderne bliver på siden så længe som muligt. På den måde øges chancen for at de køber noget, men det øger også Googles fokus på hjemmesiden, og det vil på den måde have indvirkning på hjemmesidens position i søgeresultaterne.
Et eksempel på god brugeroplevelse, er den danske hjemmesiden Sharkgaming. Webshoppen udbyder computere til den mere erfarende computerentusiast. Hjemmesiden er enkelt sat op med en kategoribar i toppen, som viser virksomhedens hovedprodukter. Ude i siden af kategoribaren er der samtidig to muligheder for at finde kontaktoplysninger og support, hvis dette skulle ønskes. På den måde skabes der brugervenlighed for førstegangskøberen, men samtidig også for kunden der allerede har købt produktet, men mangler support eller kontakt med virksomheden.
Hjemmesiden har en overskuelig indkøbskurv, hvor der dannes et overblik over hvilke varer, man har valgt at skulle købe. Under indkøbskurven kan der læses om, hvilke betalingsmuligheder man har som kunde, at betale varerne med. Funktionerne er delt pænt op, og de funktioner hvor der står informationer om betaling og låneansøgninger, er lyst op med farve uden at irritere øjet.
Pop up kan både være godt og skidt
Pop-up reklamer kan være behjælpelige for at skabe fokus på bestemte ting. Men for overdreven brug af reklamer der popper up eller står og blinker, får brugerne til at søge væk fra hjemmesiden. Derfor er det vigtigt at finde balancen af brugen af disse reklamer. Det kan være en fin ting at bruge reklamer fra relevante virksomheder. Det er bare vigtigt at brugeren ikke oplever reklamerne for spam ved overdreven brug.