
Dit webdesign er vigtigt, da det er med til at holde folk på siden. Interaktivt webdesign imponerer. Og U/X-design får brugeren til at konvertere med det ønskede mål på siden.
Men alle disse ting forudsætter at du rent faktisk har folk på siden til at starte med. Dit design i sig selv er ikke med til at skaffe besøgende – men det kan meget vel være med til at forhindre din side nogensinde bliver set.
Dette har du mulighed for som designer eller anden online marketing-interesseret at lære meget mere om på den kommende online marketing uddannelse i København fra Bigum & Co. Tryk på linket til venstre her for at lære mere om, hvordan uddannelsen kan hjælpe dig og hvornår du kan komme på.
Og læs lidt mere om herunder hvad du især skal være opmærksom på som designer i forhold til søgemaskineoptimering, PPC-annoncering og så videre, så det flotte website også bliver et profitabelt et af slagsen.
En side per søgeord
Det kan være fristende at slå alle salgsbudskaber sammen på en side – sammen med al anden information om produktet.
Det duer bare ikke.
For at din søgemaskineoptimering og PPC-annoncering duer skal hvert søgeord, hver variation af produktet, have sin egen side. Ellers er det ikke muligt effektivt at målrette besøgende den rette retning.
Hvordan du koder siden
Hvis du er den designer, der også selv koder siden op med HTML, CSS og til sidst ind i et CMS skal du især passe på.
Du må i dag ikke bygge dine sider i flash, frames eller lignende oldnordisk teknologi. Søgemaskinerne kan ikke læse din side og så får du ingen besøgende.
Du skal også passe på nofollow, noindex, asynkron loading, optimerede billeder, alt-tekster, sammensatte CSS-filer, caching på serveren og meget mere.
Hvis du kan grundlæggende HTML og CSS er det fint nok og du kan komme et stykke – men de sidste 20 % bør du overlade til eksperter, da det gør ondt, hvis der ikke er styr på koden.
Et budskab per side
Ligesom du skal have et søgeord per side er det også vigtigt at have blot et budskab per side (især på forsiden).
Beder du folk om samtidigt at købe, tilmelde sig nyhedsbrev, tilmelde sig arrangement, like på Facebook og anmelde på Trustpilot ender det med at de gør ingen af de ting. I stedet for skal du have et klart mål med konverteringen og så lede brugeren i retning af dette. Less is more.