Det gode webdesign

Designet på en ny hjemmeside er altafgørende for den fremtidige succes. Brugerne der klikker ind afgør i løbet af få øjeblikke, om det er en side, de finder troværdig og brugbar. Hvis det ikke er tilfældet, får du hurtigt en høj “bounce rate”.

Det skyldes, at nettet har næsten uendeligt indhold. En af de bedste måder at undgå at skræmme brugerne væk, er et godt webdesign. Det gode webdesign kan groft set deles op i to trin: æstetik og funktionalitet.

Æstetik

Det kan være fristende bare at gå i gang med at lave hjemmesidens design, som det kommer. Men det er en god ide at starte med en sketch. På den måde får du det overordnede koncept på plads. Det giver et bedre overblik og i sidste ende en bedre hjemmeside.

I øjeblikket er det flade og rene design moderne. Samtidig er farverne ofte nedtonede, og du bør generelt undgå for mange dominerende farver. På den måde undgår du at “råbe” til brugeren som det første. Hvis du derimod anvender få, dominerende farver, er det en god måde at tiltrække brugerens opmærksomhed hen, hvor du ønsker det.

Et godt eksempel er sammenligningsportalen Mikonomi.dk. Denne hjemmeside har en afdæmpet blå farve og en hvid baggrund. Modsat er de vigtige knapper en skrigende orange farve, der tiltrækker blikket. Det er effektivt, da det netop er disse knapper, man ønsker at brugeren ser på.

Desuden mødes brugeren ikke af en mur af tekst. Dette er også meget vigtigt. Internetbrugere læser en forholdsvis lille andel af den tekst, de bliver præsenteret for. Derfor risikerer man, at de opgiver meget hurtigt, hvis forsiden er fyldt med tekst. Det gør dog ikke noget med tekst under “folden”, dvs. når brugeren scroller ned på siden.

Funktionalitet

Udover at en hjemmeside skal være pæn, skal den også være funktionel. Derfor er det som udgangspunkt enormt vigtigt, at de grundlæggende funktioner fungerer. Det betyder, at links skal være aktive, undersider skal have indhold, kontaktformularer skal virke osv.

Derudover er det en god ide at have funktionelt indhold der aktiverer brugeren. Det kan eksempelvis være beregnere af forskellige art, tests eller videoguides. Det vil være med til at øge den tid, dine brugere er på siden. Det er altid et godt udgangspunkt.

Hvis du formår at være den første med en rigtig god funktion, vil andre hjemmesider også begynde at linke til det. Et rigtig godt eksempel er de første online valutaomregnere, der helt sikkert har tiltrukket en del links.

Det kan også være funktioner, der relaterer sig direkte til dit indhold. Hvis du sælger fladskærmsfjernsyn, kan det være en lille beregner i siden, hvor du kan taste din distance mellem sofa og TV, og på den måde få at vide, hvor mange tommer skærmen ideelt bør være.

Videoguides er også en god måde at tiltrække links og brugere. Det er dog meget vigtigt, at man formår at lave det pænt. Hvis det virker for amatøragtigt, har det ingen effekt. Hvis det modsat er lavet godt, kan det virkeligt være en tiltrækningskraft for brugere. Det kan dreje som om guides inden for alt, hvad end du har forstand på at skifte dæk på en cykel eller strikke halstørklæder.

Herfra er det blot at gå i gang. Der findes mange andre guides på nettet, også af mere teknisk karakter. Derudover kan du selvfølgelig altid teste nye tiltag på din hjemmeside løbende.

Leave a Comment

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.