
Der findes i dag mange gennemtestede og optimere shopsystemer, og hver webdesigner har sin favorit. Der er ligeledes gennem årene udviklet nogle best-practices indenfor designet af en kategoriside.
Hver eneste webshop og produktgruppe er dog forskellig, og derfor er der heller ikke kun én bestemt metode, der er bedst, når det gælder designet af filtrene til en kategoriside på webshoppen.
I denne artikel vil vi se lidt nærmere på, hvad der næsten altid fungerer godt, og hvad der er individuelt fra varegruppe til varegruppe.
Shop med laptops som eksempel
Et godt eksempel er Refurb.dk, som sælger laptops på nettet. Når man køber en laptop, er det nogle grundlæggende sorteringsmuligheder, som er fælles for næsten alle andre netbutikker.
Lad os se på Laptop kategorisiden, som er en af de mest besøgte sider på sitet. Øverst har du to sorteringsmuligheder, som er standard i de fleste shopsystemer. Det er sortering efter popularitet og sortering efter pris. I dette design er det symboliseret med en stjerne for popularitet og et dollar-tegn for pris.
Dette er en god ide på nærmest alle webshops, da incitamentet for at handle online, som regel er prisen på varen, og samtidig ønsker man naturligvis at købe noget af det, som de fleste andre også har købt, specielt hvis man ikke er så erfaring omkring køb af laptops.
Men her stopper det generiske også ved shoppen, da resten af filtrene (i venstre kolonne) er specialdesignede til netop laptops. Her kan vælges Producent, Stand, Processor, Funktioner, Hukommelse (bluetooth, webkamera osv.) og Skærmstørrelse.
Dette er unikt for netop køb af computere, og derfor har man valgt at specialdesigne denne oplevelse til netop de valg, som der er blevet efterspurgt mest på telefon og mails ved køb.
Barstole som eksempel 2
Anderledes forholder det sig, når man skal shoppe barstole. Så er det andre filtre der er relevante. Her er det relevant at lave en prisinddeling, samt at give mulighed for at klikke de brands og designere til, som man er interesseret i. Se eksemplet her.
Et andet tip her kunne være, at give kunden mulighed for at vælge højde af barstolene, da der er meget forskel på højden af stole til baren.
Det vigtigste er, at man sørger for at tilpasse mulighederne for filtrering ift. sortimentet, så de giver mening.
Jo flere filtre des bedre er en god fingerregel. Kunderne kan godt lide valg, som giver muligheder for at sortere langt ind på en rækkeparametre, så man ikke skal se på hundredevis af varer på samme tid.